Pasażer kontra linie lotnicze cz. II – overbooking
Wraz z upowszechnieniem się transportu lotniczego oraz cięciami kosztów przez linie lotnicze, coraz więcej pasażerów spotyka się z zjawiskiem zwanym overbooking.
Overbooking w terminologii lotniczej oznacza nic innego jak, sprzedaż większej ilości biletów w stosunku do dostępnych w samolocie miejsc. Można by się zastanowić czemu przewoźnicy lotniczy podejmują takie ryzyko? Odpowiedź jest prosta… jest to korzystne finansowo, gdyż lot pustego samolotu jest bardziej kosztowny niż konsekwencje finansowe, w przypadku gdy wystąpi overbooking. Linie lotnicze obserwują trendy kształtujące się na poszczególnych trasach i na tej podstawie wyliczają szacunkową ilość pasażerów, która nie pojawi się przy stanowisku odpraw. Problem pojawia się wówczas, gdy wszyscy pasażerowie stawią się na dany lot.
Moja rada jest taka… jeśli masz czas, możesz sobie pozwolić na dzień na żądanie w pracy i/lub nie wiążą cię inne loty, zgłoś się na ochotnika na lot późniejszy!
Wysokość rekompensaty za późniejszy wylot jest uzależniona o długości trasy oraz miejsca docelowego. I tak:
1) w przypadku lotów odbywających się na terenie Unii Europejskiej:
– do 1500 km – odszkodowanie wynosi 250 euro,
– powyżej 1500 km – 400 euro,
2) w przypadku lotów realizowanych pomiędzy krajami Unii Europejskiej a innymi państwami:
– do 1500 km – odszkodowanie wynosi 250 euro,
– od 1500 km do 3500 km – 400 euro,
– a ponad 3500 km – 600 euro.
Należy także pamiętać, że powyższe odszkodowania są kwotami minimalnymi. Wiele linii lotniczych, dbających o swój wizerunek, w przypadku braku ochotników proponuje większe rekompensaty. Zatem w przypadku braku chętnych warto spróbować negocjować stawkę.
Oczywiście wypłacenie odszkodowania, nie zwalnia przewoźnika z obowiązku zapewnienia nam wyżywienia, zakwaterowania i transportu na lotnisko, do czasu następnego lotu.
W przypadku gdy nie możemy sobie pozwolić na wydłużenie czasu podróży, dobrą strategią jest przybycie wcześniej na lotnisko, gdyż w przypadku braku chętnych na późniejszą podróż, linia lotnicza może odmówić przyjęcia nas na pokład (oczywiście przysługuje nam wówczas odszkodowanie w kwocie wymienionej wyżej).
Odszkodowania wypłacane są w gotówce, ale mogą wystąpić również w formie vouchera, jeśli pasażer wyrazi zgodę na taką formę.
Niestety istnieją sytuacje kiedy prawo do odszkodowania nie przysługuje. Możemy do nich zaliczyć:
– problemy zdrowotne pasażera,
– wymogi zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa lotu,
– brak odpowiednich dokumentów podróżnych,
– przyczyny niezależne od przewoźnika, jak np. konflikty zbrojne czy wybuch wulkanu,
– linia lotnicza poinformowała o odwołaniu lotu nie później niż 2 tygodnie przez datą odlotu,
– linia lotnicza poinformowała o odwołaniu lotu w terminie późniejszym niż 2 tygodnie przed datą odlotu i zaproponowała alternatywną podróż, w odpowiednim czasie.
Wówczas przewoźnik ma obowiązek umożliwić pasażerowi wybór jednej z następujących opcji:
– zwrot kosztu biletów (niektóre linie oferują vouchery na większą kwotę niż opłacony wcześniej lot),
– wybranie alternatywnej podróży, w możliwie jak najkrótszym terminie,
– przeniesienie rezerwacji na inny, wybrany przez pasażera termin.
Przypadki naruszania postanowień Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, należy zgłaszać w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, znajdującego się w Warszawie przy ulicy Marcina Flisa 2, e-mail: kancelaria@ulc.gov.pl