Parowozownia – Girl off the Trail
Parowozownia została wybudowana w XIX wieku, na ziemiach pruskich. Projekt jej budowy był nowatorski na skalę Europy oraz został wykorzystany do budowy podobnych obiektów w Berlinie i Magdeburgu.
Parowozownia była wykorzystywana do konserwacji lokomotyw parowych. Realizowane były w niej prace remontowe. W środkowej części można zobaczyć obrotnicę, umożliwiającą przemieszczanie lokomotyw do hali napraw.
Natomiast po bokach znajdują się kanały rewizyjne. Specyficzny klimat tworzy charakterystyczna kopuła, na której szczycie można dostrzec wywietrznik służący do odprowadzania pary i dymu.
W parowozowni wykonywane były jedynie drobne naprawy, w oparciu o części dostarczane z innych zakładów. Niewystarczające wyposażenie zakładu naprawczego oraz brak własnej odlewni żeliwa i brązu spowodowały, że z czasem zaczęła tracić na znaczeniu. Na skutek dużych zniszczeń w trakcie II wojny światowej wymagała gruntownej odbudowy, którą zakończono w niecałe 5 lat po wojnie.
Od lat pięćdziesiątych został zapoczątkowany proces wymiany taboru kolejowego na elektryczny i spalinowy. Parowozy powoli zaczęły tracić na znaczeniu. Co prawda realizowano tu nadal naprawy lokomotyw spalinowych, jednak ogólna zła kondycja kolejnictwa doprowadziła do zaprzestania jej użytkowania zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem.
Następnie parowozownia wykorzystywana była jako magazyn dla sprzętu kolejowego oraz warsztat szkoleniowy dla mechaników kolejowych. Natomiast pod koniec ubiegłego wieku została całkowicie wyłączona z eksploatacji. Obecnie budynek jest w złym stanie technicznym. Poczyniono pewne inwestycje ratujące ten unikatowy obiekt jednak wciąż jest to zbyt mało.
Dziś parowozownia jest podobno jedyną tego typu konstrukcją w Polsce. Stanowi również unikatowy zabytek kolejnictwa na skalę całej Europy.
Spodobał Ci się wpis? Zajrzyj tutaj!